De sterkste schakel

 

De sterkste schakel

Al meer dan 20 jaar loop ik rond in de juridische uitgeverijwereld. Van Sdu naar VUGA, via Elsevier weer terug naar Sdu en nu alweer 12 jaar bij Boom. En never a dull moment, want geen enkele branche biedt zoveel dynamiek, digitale ontwikkeling en innovatie als de uitgeefsector. En terwijl ik dit schrijf zie ik in de kamer naast mij de dozen arriveren van weer wat nieuwe boeken … op papier welteverstaan. Met hardcover en een leeslint, ouderwets mooi én functioneel. Vernieuwing en traditie gaan hand in hand.

We kunnen en willen heel veel, de techniek dendert maar door, de mogelijkheden zijn eindeloos en intelligentie is te programmeren. Zo dachten wij jaren geleden dat eBooks het helemaal zouden worden. En dan vooral het formaat Epub. Talloze projecten werden opgestart, zowel in de educatieve als in de professionele wereld. En, eerlijk is eerlijk, de signalen waren positief. Met name in de VS vroeg de markt steeds meer om digitale textbooks. Jaar na jaar. Wij konden niet achterblijven.

Natuurlijk maakten we nog gedrukte boeken, maar daarnaast ontwikkelden we een Content Management Systeem waarin al die mooie boeken meteen in XML stonden. Die letterlijke druk op de knop om een Epub en een druk-PDF van te maken, die hadden wij. In no time beschikten we in onze webshop over een paar honderd eBooks en maakten we van ieder nieuw boek direct een Epub.

Maar daarmee waren we er nog niet. We wilden een eigen platform waarmee we tabletgebruikers konden bedienen. Dat kwam er ook en we noemden het Tablr. Een applicatie waarin je alle eBooks van Bju in html kon lezen. We hadden het voor elkaar en zagen de verkoopcijfers in gedachten exploderen, maar dat gebeurde niet. Onze zwakste schakel was dat wij gingen denken voor de klant; en die klant is nu juist de sterkste schakel die er is.

De klant had namelijk niets met boeken in Epub of html. Nu, na jaren, volgen wij de klant en innoveren vooral in prijsstelling, service en functionaliteit want daar zit het echte onderscheid. Meebewegen in plaats van technisch voorop willen lopen. Dus nu leveren we PDF’s zodat juridische gebruikers de opmaak herkennen en paginaverwijzingen kunnen maken. We werken mee aan projecten waarbij de klant centraal staat of die zelfs door klanten zijn geïnitieerd, en leveren metadata aan systemen om gevonden te worden. Minder spannend misschien maar wel zo effectief.

Losse eBooks verkopen we nauwelijks en Epubs zie je enkel nog in de literaire wereld. Maar onze PDF databanken, die vinden nu hun weg naar onze klanten. Als ik dus iets heb geleerd in al die jaren, dan is het dat alle innovatie begint bij de gebruiker, de klant die dag in dag uit onze content tot zich neemt. De klant bepaalt het tempo, niet wij in al onze digitale wijsheid.

Geef een reactie

Your email address will not be published.